Arhivă pentru iulie 21, 2009

Beneficiile vinului

Posted in Sănătate with tags on iulie 21, 2009 by crinapopa

vinuri10

Vinul nu este doar gustos şi apetisant, ci şi sănătos, dacă este consumat cu măsură.

Vinul alb, puţin acrişor are o contribuţie favorabilă în cazul digestiei. Prin conţinutul său bogat în vitamine, minerale şi antioxidanţi, acesta ajută la eliminarea toxinelor din organism. În bolile respiratorii, un pahar de vin alb stimulează respiraţia. El este benefic şi în cazul răcelii, atunci fiind consumat în cantităţi mici reduce febra. În cazul bolilor de inimă, fiind consumat în cantităţi minime, vinul măreşte debitul de sânge în vasele coronare. Pentru hipertensivi, vinul alb este un bun echilibrant al presiunii sangvine, rărind crizele de anghină pectorală. Vinul sec are efecte favorabile asupra organismului în situaţii de stres.

Vinul roşu – acţionează pozitiv asupra sistemului nervos central.  El stimulează sucurile gastrice ce participă la digestie, ajută la prelucrarea de către organism a vitaminei B 12 din alimente, vitamină implicată în formarea sângelui.

Alimentaţie sănătoasă pentru o adolescenţă frumoasă !

Posted in Sănătate with tags , on iulie 21, 2009 by crinapopa

i-love-you-stx034Adolescenţa este perioada când organismul uman se dezvoltă  accelerat, fiind marcat de activitatea fizică intensă, în cazul băieţilor şi apariţia menstruaţiei la fete. Adeseori, adolescenţa este numită perioada stresului biologic, perioada nevoilor nutriţionale sporite, ca urmare a creşterii nevoilor energetice(de calorii). Din acest motiv, la pubertate se recomandă urmarea unui regim alimentar raţional, care nu ar permite întârzierea maturităţii sexuale a adolescentului. Creşterea lineară rapidă începe la băieţi la 12-14 ani, iar la fete, la 8-10 ani, cu o viteză maximă la 12 ani.

Aceasta este influenţată de aportul nutriţional al persoanei. Totodată, e bine de ştiut că băieţii cresc în greutate  mai repede decât fetele, dar în timp ce la partea masculină se dezvoltă masa musculară şi scade grăsimea subcutanată, la fete sporeşte ţesutul muscular şi cel adipos(grăsimea). În cazul în care un adolescent creşte în înălţime, dar nu-şi sporeşte masa corporală, nu e un motiv de îngrijorare şi nici un motiv de a considera că adolescentul în cauză nu se alimentează în mod adecvat. Situaţia dată poate fi cauzată ca urmare a unui efort fizic intens, legat de practicarea diferitor activităţi sportive(practicarea tenisului, înotului produce pierderea unui surplus de 5-10kcal pe minut) sau fizice.

De asemenea mersul pe jos ar fi o explicaţie, întrucât acesta consumă circa 3-5 kcal pe minut. Ca urmare al unor diferenţe între masa musculară şi ţesutul gras, băieţii au nevoie de o cantitate mai mare de substanţe nutritive. Rapiditatea creşterii în perioada pubertăţii implică consumarea unei cantităţi sporite de proteine(o pătrime trebuie să fie de origine animală), vitamine şi săruri minerale (calciu, fier, zinc).

Problemele nutriţionale ale adolescentului sunt marcate şi de alte circumstanţe: dorinţa de a evada de sub aripa părintească, independenţa, influenţa sporită exercitată de amici şi colegi în ceea ce vizează deprinderile alimentare, definirea şi conştientizarea imaginii corporale, acordarea unei atenţii maxime aspectului estetic, maturitatea fizică şi psihică. Aşa se face că în perioada adolescenţei, tinerii îşi cultivă obiceiuri nonconformiste, dăunătoare stării lor de sănătate şi nu se lasă manipulaţi de către părinţi, ca pe vremuri.

Adeseori, totul începe prin absenţa la 1-2 mese din zi, apelându-se la gustări de tip fast-food, iar acest fapt poate interveni negativ în dezvoltarea lor adecvată, întrucât, la pubertate, nevoile nutriţionale energetice ating valori de 2700-2800 kcal pe zi la băieţi şi 2100-2200 kcal, la fete,  valori ce pot fi asigurate doar printr-un regim alimentar sănătos, din care nu trebuie să lipsească brânzeturile, carnea, ouăle, legumele şi fructele, pâinea integrală, făinoasele, cartofii. Plus la asta, predilecţia spre gustări şi dulciuri poate duce la apariţia obezităţii. Numărul optim de mese în cazul adolescentului este de 3 ori pe zi (mese principale), la care se mai adaugă 1-2 gustări.