În Republica Moldova doar rușii își iubesc graiul matern așa cum o cere Legea

M-am născut și trăiesc în țara bunicilor și părinților mei. Vorbesc graiul acestui meleag. Îmi iubesc Patria, cultura și tradițiile neamului, iar pentru această dragoste plătesc cu vîrf și îndesat. De ce ? Pentru că în țara mea – Republica Moldova- cei care trăiesc de-o viață aici și nu cunosc limba acestui stat sînt cu mult mai privilegiați decît noi – adevărații moștenitori ai acestui pămînt. Îmi aduc aminte de timpurile în care eram în căutarea unui loc de muncă.Se întîmpla acum un an. În toate ofertele de muncă pe care le găseam pe internet sau prin ziare era scris alb pe negru – cunoașterea limbii de stat și a limbii ruse. Aceasta era una din condițiile principale de angajare. Numai că această condiție din cîte îmi dau eu seama viza vorbitorii de limbă română și mai puțin pe cei de limbă rusă. De ce ? Pentru că la noi mai toată piața muncii e controlată de ruși, iar atunci cînd angajatorul e vorbitor de limbă rusă, crești în ochii lui doar pentru simplu motiv că ai aceeași limbă nativă ca și el.

În Republica Moldova, limba rusă își face simțită prezența peste tot – începînd de la tv și pînă în stradă. Limba română, în schimb are un statut de refugiat aș zice eu. Un refugiat de care mai nimănui nu-i pasă și pe care prea puțini  oameni o tratează cu respect. Mai degrabă o respectă străinii veniți aici la studii decît băștinașii. Dacă ați întîlnit vreun arab venit aici să facă medicină, vă dați seama despre ce vorbesc. Nu cunosc limba araba, dar la sigur nu are nimic în comun cu limba romană și totuși, tinerii ăștia își dau silința să vorbească o română fluentă, de ți-e mai mare dragul să-i asculți. În schimb, tinerii vorbitori de limbă rusă care trăiesc în Moldova de cînd există ei pe lumea asta, nu au citit în viața lor o carte în limba de stat și habar nu au cine e autorul vestitului Luceafăr. Și cînd stai să te gîndești că oamenii ăștia au ore de română la școală și un examen serios de susținut în clasele  a 9-a și a 12-a, mă tot întreb, oare cum de ajung cu diploma de bacalaureat în mînă atît timp cît ei nu leagă două vorbe în română. 

Ah, da, uitasem, Moldova e țara minunilor și aici totul e posibil.E posibil să-ți lași limba călcată în picioare doar pentru simplu motiv că altora le e lene să învețe graiul acestui meleag, în timp ce tu găsești timp și răbdare să înveți și puțină rusă, și franceză și engleză și italiană sau spaniolă … Mi-aș dori să mă trezesc într-o bună zi într-o Moldovă a mea, a bunicilor și a părinților mei, o Moldovă în care să nu mă simt lipsită de limba natală, o Moldovă în care toți cei care dețin cetățenia acestei țări și se bat cu pumnul în piept că aici se simt Acasă, să vorbească limba acestui meleag – limba română. 

Autor – Cristina Popa

3 răspunsuri to “În Republica Moldova doar rușii își iubesc graiul matern așa cum o cere Legea”

  1. sint deacord cu tine cristina…ai dreptate in toate ce spui ..as vrea ca toti cei care traiesc aici in tara asta frumoasa sa vorbeasca si limba acestei tari care este si ea frumoasa…respect asa oameni care gindesc la fel ca tine. bravoo..

  2. ion antonescu Says:

    rusii in republica moldova sunt 5 procente iar moldovenii 80 de procente
    rusii nu invata romaneste iar prostii de moldoveni invata ruseste
    IN ROMANIA TOATA LUMEA VORBESTE ROMANESTE

  3. bv,frumos spus si corect

Lasă un răspuns

